Wymagania sieci handlowych

Wymagania jakościowe w sieciach handlowych branży spożywczej

Rosnąca siła sieci handlowych

Sieci handlowe są dziś najsilniejszym elementem w łańcuchu dostaw żywności. Można powiedzieć, że żyjemy w czasach ogromnej przewagi sieci handlowych względem producentów żywności.

Wiele sieci handlowych opracowało w własne standardy żywności (np. sieć TESCO), część sieci handlowych uznaje za ważne standardy takie jak IFS lub BRC. Sieci handlowe oczekują od swoich dostawców spełnienia wymagań określonych w tych standardach. Odbiorcy żywność wymagają również bardzo dobrej świadomości w obszarze jakości i bezpieczeństwa żywności od osób zatrudnionych u swoich dostawców – operatorów, inżynierów, kadry menadżerskiej (na podstawie danych dostarczonych przez BNT SIGMA)

Dlaczego rosną wymagania jakościowe względem dostawców żywności?

Dystrybutorom działającym w branży spożywczej coraz trudniej jest pozyskać nowego klienta lub postarać się o to, aby odebrać go konkurencji. Zwłaszcza w Polsce można zaobserwować zjawisko przesytu sklepów spożywczych – na każdym rogu powstaje kolejny, nowy supermarket, który kusi klienta promocjami i nową gamą produktową. Konkurencja na rynku spożywczym jest naprawdę duża, dlatego aby sprostać coraz większym wymaganiom klientów, sklepy sprzedające żywność bardzo mocno konkurują ze sobą przede wszystkim ceną.

Świadomy konsument żywności

Nie tylko walka cenowa sieci handlowych jest źródłem rosnących wymagań sieci względem dostawców. Ostatnie lata pokazują, iż żyjemy w czasach rosnącej świadomości konsumentów żywności. Obecny konsument potrafi samodzielnie wyszukać i porównać informacje na temat interesującego go wyrobu lub składnika żywności. Są tego również świadome sieci handlowe i starają się one wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Pracownicy działów jakości w sieciach handlowych intensywnie szkolą się z tego w jaki sposób bezpiecznie produkuje się żywność, jakie cechy powinny posiadać produkty wysokiej jakości i… wiedzę tę oraz wymagania przenoszą na swoich dostawców.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa żywności

Bardzo ważnym elementem nauki są szkolenia z zakresu bezpieczeństwa żywności (np. zasad czyszczenia i dezynfekcji), które poruszają w sposób kompleksowy aspekty bezpieczeństwa żywności na wszystkich etapach produkcji, przetwórstwa oraz dystrybucji produktów spożywczych. Dzięki takim zagadnieniom łatwiej jest zrozumieć, jak procesy produkcyjne oraz ewentualne zaniedbania mogą wpływać na zaburzenie funkcjonowania całego procesu uzyskiwania bezpiecznego wyrobu.

Cel szkoleń kierowanych do pracowników sieci handlowych

Dlaczego prowadzone są szkolenia? W trakcie szkoleń pracownicy sklepów dowiadują się jak należy postępować z różnymi rodzajami wyrobów, pracownicy działów zakupów uczą się z kolei jak audytować dostawców i na co zwrócić szczególną uwagę audytując dostawcę. Z kolei pracowników działów obsługi klienta, podczas szkoleń otwartych i zamkniętych, szkoli się z zakresu: standardów obsługi klienta, umiejętności aktywnej sprzedaży oraz doradzania. To, w jaki sposób pracownicy odnoszą się do klientów buduje wizerunek całej firmy, dlatego tak ważne jest uświadamianie, iż przyjazny sposób zwracania się do klienta bardzo pomaga w sprzedaży. Branża spożywcza na bieżąco musi się doszkalać, aby ciągle od nowa budować i umacniać postawę pro kliencką. Szkolenia zapewniające symulacje w grupach, aktywne ćwiczenia angażujące pracowników i pokazujące scenki sprzedażowe będą doskonale wpływały na postawę wszystkich pracowników, którzy na co dzień mają do czynienia z klientem.